Kateřina Maňáková

Kateřina Maňáková je česká loutnistka, badatelka a profesorka historických drnkacích nástrojů na Janáčkové akademii múzických umění v Brně. Svůj magisterský titul cum laude obdržela na Královské Konzervatoři v holandském Den Haagu pod vedením Joachima Helda a Mika Fentrosse. Za své uvedení do světa staré hudby vděčí Karlu Fleischlingerovi, pod jehož vedením se poprvé začala věnovat studiu historických drnkacích nástrojů na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži, na což navázala její bakalářská studia na katedře Historické a varhanní interpretace na JAMU. Kateřina pravidelně spolupracuje s mnoha ansámbly specializujícími se na interpretaci staré hudby jako například Europäisches Hanse Ensemble, Lutherse Bach Ensemble, Nederlands Kamerorchest, Castello in Aria, The Scroll Ensemble, Hathor Consort, PRJCT Amsterdam a další. Vedle nástrojů jako je theorba, barokní kytara, renesanční loutna nebo mandora, Kateřina se specializuje zejména na hru na vihuelu de mano a hudbu Španělska 16. století. JEjí studia Španělské filologie, které dokončila na Univerzitě Palackého v Olomouci a na Universidad de Oviedo ve Španělsku jen podpořily tuto vášeň. To vedlo k založení ansámblu Ramillete de Tonos, jehož je uměleckou vedoucí. Jako interpret, ale také jako badatel se zaměřuje zejména na intabulace sakrální hudby, co bylo také jejím hlavním předmětem výzkumu pod belgickou organizací Alamire Foundation. Součástí její stáže bylo také spolupráce na dalších projektech, jako například možnosti intabulace repertoáru obsaženého v Leuven Chansoniere.
Kateřina Maňáková is a Czech lutenist and researcher and a professor of early plucked instruments at Janáček Academy of Performing Arts in Brno (CZ). She received her Master diploma cum laude at the Royal Conservatoire in The Hague (NL) under the tutelage of Joachim Held and Mike Fentross. She owes her introduction to the world of early music to Karel Fleischlinger, who introduced her to historical plucked instruments during her studies at the P. J. Vejvanovský Conservatory in Kroměříž, Czech Republic, followed by her bachelor studies at the JAMU in Brno. She regularly collaborates with ensembles specializing in early music, for instance Europäisches Hanse Ensemble, Lutherse Bach Ensemble, Nederlands Kamerorchest, Castello in Aria, The Scroll Ensemble, Hathor Consort, PRJCT Amsterdam and others. Alongside other historical plucked instruments such as the theorbo, baroque guitar and renaissance lute, she specializes in the vihuela de mano and the music of Spain in the 16th century. Her degree of Spanish Philology, which she completed at Palacký University in Olomouc and at the University de Oviedo in Spain, also helped her to pursue this passion. She focuses mainly on the interpretation of intabulations of sacred music for voice and vihuela de mano, which was also her main research subject under Belgian Alamire Foundation. As part of this internship, she was focusing for instance on possibilities of intabulations of Leuven Chansonier for vihuela de mano/lute and voice.